CVE: 50 jaar innovatie

Dit jaar is het 50 jaar geleden dat de alom vertrouwde CVE ventilatiebox in de Nederlandse markt werd geïntroduceerd. Een mijlpaal die volgens fabrikant Itho Daalderop bereikt is door het vertrouwen en enthousiasme van de bouw- en installatiemarkt en anderzijds door continu in het product te investeren en te innoveren. Uitvinder en marktleider Itho Daalderop zal veel aandacht aan het gouden jubileum besteden, maar naast terugblikken ook vooral stilstaan bij baanbrekende innovaties die ook nu nog aanspreken.

Van de eerste houten box in 1967 en de eerste proefopstellingen in 1968, was het in 1969 eindelijk zover: de CVE (Centrale Ventilatie Eenheid) werd geïntroduceerd in de Nederlandse markt. Het product ging echt aantallen maken na de aanscherping van het Bouwbesluit van 1971 waarin werd gesteld dat ook eengezinswoningen over voldoende verse lucht moesten kunnen beschikken.

Wat is cruciaal geweest in de ontwikkeling en het succes van de CVE?
We vroegen het Bas Korte, directeur van Itho Daalderop: “Feitelijk hetzelfde recept als bij andere succesvolle producten” antwoordt hij. “Innovatie staat nooit op zich, natuurlijk is het mooi als je door wetgeving een duwtje in de rug krijgt. Maar goed naar de ontwikkelingen in de markt kijken, en vooral ook luisteren naar de behoeften van de diverse klanten: dat leidt vaak tot goede oplossingen en succesvolle producten.’’

In welk opzicht heeft de CVE zijn steentje bijgedragen aan de Nederlandse woningbouw?
Jimmy Onstenk, Category Manager Ventilatie, vervolgt: “Wat er tot nu toe allemaal ook verbeterd is aan de CVE, één ding wat we van klanten te horen kregen om juist niét te veranderen is het formaat. Een CVE paste, en past nog steeds, op de kleine zolders en bergruimtes, waar dit soort ventilatieboxen hun werk dag in dag uit moeten doen. Kortom, installatiegemak staat hoog in het vaandel. Op basis van wat we van klanten te horen kregen, waren we bijvoorbeeld de eerste in de markt met draadloze bedieningen en sensoren, gevolgd door het ultieme vraaggestuurde systeem C: DemandFlow.” DemandFlow sleepte in 2008 een VSK Award in de wacht, niet alleen vanuit technisch oogpunt, maar ook vanwege het feit dat gebruikers altijd over een goed binnenklimaat kunnen beschikken en zelf geen omkijken naar de bediening hebben. Een visie die ook later werd omarmd door onderzoeken als Monicair.

Innovaties die zijn waarde blijven hebben
Korte vervolgt: “Andere innovaties zetten we ook in vanuit ons eigen DNA, Climate for life. Zo wilden we in 2004 de markt verleiden om te switchen naar energiezuinigere en daarmee milieuvriendelijkere gelijkstroommotoren. In die tijd was het verschil in kostprijs tussen wisselstroom en gelijkstroom aanzienlijk. Om die reden kregen ventilatoren op basis van gelijkstroom geen voet aan wal. Door slim te ontwikkelen qua print en motor/waaier, en door veel lef en ondernemerschap, namen we een voorschot op de toekomst door die cruciale onderdelen ver boven onze jaarlijkse afzet te bestellen, waardoor de kostprijs aanzienlijk daalde. We waren vastbesloten gelijkstroom voor de prijs van een wisselstroom op de markt te zetten. Dat heeft ons de eerste jaren flink wat marge gekost, maar we zijn er trots op dat we daarmee de markt in een stroomversnelling naar gelijkstroom hebben gekregen.’’

Een innovatie hoeft niet altijd technisch hoogdravend te zijn, maar moet wel meerwaarde voor de klant bieden. Naast het eerdergenoemde kleine formaat, kwamen er op verzoek van installateurs ook handige (en prijstechnisch aantrekkelijke) alles-in-een ventilatiepakketten. Onstenk: “Ook hiermee waren we de eerste in de markt. Door zo’n pakket in de bus te hebben inclusief RFT bediening, verschillende aansluitsnoeren en vier ventielen, kun je als installateur snel schakelen bij het onderhoud van ventilatiesystemen. En ook hier speelt nog steeds het vervangen van wisselstroom naar gelijkstroom een rol waardoor bewoners een aanzienlijke energiebesparing kunnen realiseren.”

“De kennis over woningventilatie die we in 50 jaar met de CVE hebben opgedaan, kunnen we goed gebruiken in het verder ontwikkelen van bijvoorbeeld WTW-systemen. WTW is wat ons betreft – ook vanuit BENG-perspectief – de enige juiste route in de nieuwbouw, zeker in combinatie met laagtemperatuursystemen. Maar de CVE is en blijft een goede oplossing voor een groot deel van de bestaande bouw. Niet voor niets hebben we er ook al bijna 2 miljoen van geproduceerd. Nadruk bij de huidige CVE ligt vooral op het sturen met goede en prijstechnisch interessante bedieningen en sensoren. We weten nu eenmaal dat ventilatie niet top of mind is bij de consument, dus het blijft belangrijk het ventilatiesysteem zoveel mogelijk automatisch zijn werk te laten doen.”

Om de markt te bedanken voor het succes zijn er dit jaar een aantal acties bij de groothandel waarbij de installateur in het zonnetje wordt gezet en prijzen kan winnen. En natuurlijk allerlei andere activiteiten, waar we later graag meer over willen ventileren!